Příspěvek je věnován
problematice práce profesora veřejného práva na německé
univerzitě v Praze, Fritze SANDRA, Vorschläge für eine
Revision der Verfassungsurkunde, vydané v Liberci
roku 1933.1
O tématu se zmiňuje jen velice stručně historik, původem
sudetský Němec, a uvádí ho eufemisticky jako návrh na reformu
v souvislosti s pociťovanou bezmocností německé
národní skupiny.
Hodžův názor, že čs.
ústava poskytuje všechny možnosti k rozřešení dosud
nerozřešených národnostních problémů, neodpovídal německým
představám. Ani německé aktivistické strany zapojené do
politického systému ČSR nepřijaly princip rovnosti občanů, ale
podobně jako opoziční strany požadovaly rovnost mezi národnostmi.
Hlavním problémem postoje českých či sudetských Němců vůči
československému státu byl a zůstal prvořadý pocit jejich
etnické sounáležitosti s německým národem spolu
s nepochopením československého státního občanství a jeho
osvobozující role ve společnosti etnicky různorodé.
Úspěšný proto nebyl
ani pokus ministerského předsedy Hodži o národnostní statut
z jara roku 1938, který opět vycházel z československé
ústavy. Příprava byla založena na jeho jednání se
Sudetoněmeckou stranou o řešení sudetoněmecké otázky.
Československá vláda schválila rámcový návrh národnostního
statutu. Hlavními principy statutu měly být samospráva a
proporcionalita. Menšinový statut hodnotili němečtí politikové
nakonec jen jako zachování národnostní politiky na staré
administrativní koleji a jako snahu ovlivnit ve prospěch
Československa zahraniční propagandu.
Představu o německé
právní cestě k nápravě postavení sudetoněmecké
menšiny nacházíme ve zmíněné práci profesora Fritze
Sandra. Její publikování oživilo činnost představitelů
sudetských Němců, vystupujících s negativními, koncepčně
orientovanými projevy. Krátce po vydání spisu se objevily v
projevech na veřejných shromážděních starší odmítavé soudy
o ústavě, která byla pro sudetské Němce oktrojem, protože
revoluční Národní shromáždění nebylo v jejich pojetí
žádnou konstituantou. Dvojí míra práva na život, kterou podle
těchto názorů česká národnost sobě a Němcům vyměřovala,
nebyla v tomto pojetí škodlivá jen českému myšlení, nýbrž
také zákonodárství a správě: v očích německých
ideologů Češi připravovali pro sebe nesvobodu a nadřazenost.
Podle německého názoru platila jako vládnoucí princip česká
idea: „Stát je český lid“; státní politika se v důsledku
toho ocitla v zajetí této nacionalistické nesvobody.
Jak poznamenává ve
svých pamětech profesor Jaroslav Krejčí, jehož otec byl v rámci
Právní rady u předsednictva vlády pověřen jednat s německými
právníky, především profesorem Fritzem Sandrem, „o právo tu
přece vůbec nešlo“, ale podle Sandrova výroku o zničení
státu.
To,
co nazývali sudetoněmečtí poslanci právní cestou, byla
likvidace demokratického Československa a jeho přeměna ve
stavovský stát, přičemž základní členění vycházelo
z příslušnosti k národnosti. Inspiraci pro své návrhy
hledal Sander v daleké minulosti, tak např. pro členění
říšského sněmu do národních kurií v mírové smlouvě
uzavřené v Osnabrücku v roce 1648. Tam také hledal
zdůvodnění proti principu rozhodování podle většiny. Pokud jde
o vytvoření národních kurií, odkazoval na rakouské
fundamentální články z roku 1871. Další ustanovení hledal
v letech 1890, 1906 a 1910. Smlouvy na ochranu menšin uzavřené po
první světové válce označil za diletantské, potlačující
myšlenku národních kurií; právě návrat k nim pokládal za
potřebný.
Sander zdůvodňoval
své návrhy podstatou národní pospolitosti, která je
odlišná od jiných národních pospolitostí. Autor pojímal
pospolitost vůbec jako vztah, který je založen na tom, že
dvěma nebo více duším náleží totéž duševno, ať je to
zvláštní představa, myšlení nebo cítění. Zdůrazňoval, že
„pospolitost“, jež se diametrálně lišila od moderní
společnosti, je vztah, který může existovat jen mezi dušemi,
zatímco vztah rovnosti mezi těly (tou byla pro ně demokratická
společnost) by vlastně neměl být označován jako „pospolitost“.
Tato „teze“ (veskrze iracionální) mu byla východiskem
k odmítání rovnosti v demokratické společnosti.
Sander
se zabýval představami, které zaměstnávaly německou společnost
– v říši i v Československu – od konce dvacátých
let. Ze vztahů stejnosti nebo rovnosti mezi lidmi daných jejich
původem či rasou, případně z národních pospolitostí,
vyplýval autorovi návrh nové úpravy národa a státu
v Československu, jenž ve skutečnosti představoval odmítnutí
základních principů demokracie, lidu jako zdroje moci ve státě,
zrušení voleb a politických stran a jejich nahrazení
korporacemi a zabsolutnění národnosti (ke všemu vztažené
k rase) jako rozhodujícího činitele pro výstavbu státu.
Přes výklad o pospolitostech se autor dostal k principům nové
úpravy vztahu národa a státu v Československé republice.
Požadoval jazykovou pospolitost, tj. stejný jazyk mezi vládci a
ovládanými. Vědomá existence pospolitosti mu byla velmi důležitou
podmínkou pro vznik států, poněvadž vědomí existující
pospolitosti nutká členy pospolitosti k tomu, aby uskutečnili
stát, v němž jsou držitelé vlády a podrobení členové
pospolitosti v pospolitosti, v níž výkon státní moci
slouží k udržení a rozšíření oné pospolitosti. Zvláště
je takový podmíněný vztah mezi nacionální pospolitostí a
státem, kterým se uskutečňuje idea „nacionálního státu“.
Tato idea „dělá
dějiny“. Nacionální vlastnosti získá každý tím, že byl
zrozen do určitého lidského prostředí. Vysoké hodnocení
nacionálních vlastností jednotlivce se posiluje okolností, že se
v jeho okolí jen nebo převážně nacházejí lidé se
stejnými vlastnostmi. Největší nebezpečí, které hrozilo
nacionálnímu pospolitostnímu celku, bylo z n i č e n í
a d e k v á t n í h o n a c i o n á l n í h o p r o
s t ř e d í, kam vždy nějaký národ, jiný národ,
chce vniknout. Vzniká velmi silné napětí, když velkému počtu
příslušníků zvláštního národa, který již je sjednocený ve
vlastním státě (Německu), je odepřeno sjednocení s těmito
státy a je politickým děním tlačen do cizího nacionálního
státu. Takový osud potkal ony Němce, shromažďující se pod
jménem „sudetští Němci“, kteří zahrnují všechny Němce
žijící v Čs. republice.
Součástí kritiky
československé ústavy bylo také odmítnutí názoru, že
nacionálním menšinám poskytuje ústava záruku bezpečnosti
a blaha demokracie. Sander odmítl politická axiomata demokratismu,
který nazýval „e g a l i t á r n í m“ (např.
v souvislosti s principem suverenity lidu a většiny).
Nevyhnutelným
předpokladem každé nové, spravedlivé a přiměřené úpravy
vztahu národa a státu v Československé republice bylo podle
Sandra zřízení národních katastrů. Jejich zavedením by
byl učiněn první a rozhodující krok k tomu, aby bylo
zrušeno současné, pro národní menšiny nešťastné redukování
všech národních rozdílů na úroveň formální rovnosti všech
občanů státu. Celkem by bylo nutné založit devět národních
katastrů, totiž 1. český, 2. slovenský, 3. německý, 4.
maďarský, 5. rusínský, 6. židovský, 7. polský, 8. rumunský,
9. smíšený katastr pro všechny osoby, které se nehlásí
k žádnému z ostatních národů.
„...přiznání
k jednomu zvláštnímu národu je neodvolatelné a váže i
potomky, ale zabrání také tomu, aby se osoby, které nezastávají
hodnoty dotyčného národa, přiznaly k nějakému národu, aby
získaly nějaké výhody.“ V tom Sander spatřoval právní
zajištění národních menšin. Bylo třeba zajistit, aby se
poslanci v německé kurii nebo úředníky v německé
zemi stali pouze Němci. Sander odmítl kulturní
autonomii, kterou poskytovala československá ústava národním
menšinám, mezi něž počítal i Slováky.
Organizace
společného státu zahrnovala říšský sněm. Vedle
říšského sněmu byl zamýšlen ještě stavovský sněm. Z
politických stran chtěl vytvořit korporace. Československou
republiku rozdělil na samostatné národní země: českou,
německou, rusínskou, slovenskou a maďarskou.
Antidemokratické
ideje německé politické kultury se v německé právní vědě
promítly do kritiky demokratických institucí, odmítnutí principů
demokratické ideologie a posléze do návrhu odlišného uspořádání
státu než existujícího, vycházejícího právě z principů
demokracie. Sudetoněmecká státověda byla významně ovlivněna
německým antidemokratickým myšlením a popřela základní
principy demokracie. Neodchýlila se v tomto směru od
převládajících tendencí sudetoněmecké a německé politiky.
Představitelům německé menšiny šlo stále o totéž – získat
vzhledem ke svým pociťovaným kvalitám privilegované postavení,
které zaujímali v Rakousku a jež ztratili vznikem
Československé republiky. Ostatně i německá právní věda byla
ve společném státě organizována samostatně, a to dokonce
v součinnosti s říšskými Němci. Uskutečnění
zrovnoprávnění národností v Čs. republice
požadovali představitelé všech sudetoněmeckých stran a němečtí
právníci již v roce 1931 na sjezdu německých právníků.
Můžeme hodnotit patrně jako chybu, že těmto názorům nebyla
českým odborným tiskem věnována pozornost.
Za
radikální převálcování demokratických principů označil
Sandrovy návrhy profesor Jiří Hoetzel. Negativní postoj k nim
zaujal v práci Německo a Československo, psané od
léta 1937 do února 1938, především prezident Edvard
Beneš.3
Podle něj akceptování návrhů na změnu uspořádání ČSR by
znamenalo přijetí všeněmectví a odmítnutí demokracie.
Eva Broklová
1
Reichenberg: Sudetendeutscher Verlag Franz Kraus, 1933.
2
SCHRANIL, Rudolf. Staatsbürgertum und Loyalität. Ljubljana
1937.
31
SCHRANIL, Rudolf. Staatsbürgertum und Loyalität. Ljubljana
1937.
2 BENEŠ, Edvard. Německo a
Československo. Ed. Eva Broklová. Praha: Masarykův ústav AV
ČR, 2005.