pondělí 11. května 2020

Vlaky smrti


Ze všeho, co televize uvedla v roce 75. výročí konce 2. světové války, byl film Vlak smrti tím nejvýznamnějším. Proto jsem radě ČT poslal následující text:

Musím pochválit Radu České televize za uvedení filmu Vlak smrti (8. května v 17:00) na ČT2. Pochvala patří samozřejmě i tvůrcům filmu, nečekal bych, že se tématu budou věnovat v Německu. Bylo by velmi dobré, kdyby v příštím roce byl film uveden znovu. U nás bohužel málo lidí o vlacích smrti (bylo jich více) ví, myslím,že jediným zdrojem informací byla kniha Václava Kurala. 

(Film trvá 44 minut a lze jej celý shlédnout do 23. 5. 2020 na tomto odkazu:  https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12336446407-vlak-smrti/.)

            Autory německého dokumentárního filmu jsou Andrea Mocellinová a Thomas Muggenthaler. Za film obdrželi v roce 2018 Cenu Mileny Jesenské udělovanou Česko-německým fondem budoucnosti.      

            Z Kuralovy knihy bych rád ocitoval: „Počátkem roku nechala německá správa projíždět přes Čechy a Moravu vlaky s vězni přífrontových koncentračních táborů z Polska, s obskurním cílem evakuovat je před sovětským postupem. ….  Vlaky smrti, jak se jim hned začalo říkat, projely Moravou a Čechami od severovýchodu a severu na jihozápad, západ a jih … Tím vzniklo jakési obludné pojízdné teatrum, na němž nacismus demonstroval, co dokáže dělat s člověkem, jehož úděl byl v otevřených(!) vagonech vlaků smrti ještě horší než v samotných koncentrácích: Tady už nebylo prakticky vůbec nic k jídlu, tady nebyla vůbec žádná ochrana před mrazem, tady se umíralo pořád – hladem, mrazivým větrem, kulkou, pažbou i klackem.“

            Film Vlak smrti je věnován vlaku č. 94-803, jehož jízda probíhala poněkud jinak než v oblastech obývaných německým obyvatelstvem. Během zastávek v Kralupech nad Vltavou, v Roztokách u Prahy, v Praze samé, v Olbramovicích a ve Velešíně, projevovali Češi vůči nešťastníkům namačkaným v sedmdesáti sedmi nákladních vagonech své sympatie. Přes nebezpečí, které hrozilo od esesáckých strážných, lidé přinášeli vězňům jídlo, vodu, poskytovali jim zdravotnickou pomoc a řadě z nich pomohli dokonce k útěku. Mauthausen, kam vlak původně mířil, byl už  v oblasti osvobozené americkou armádou. Proto jízda vlaku č. 94–803 skončila 8. května 1945 osvobozením transportu u jihočeského Velešína. Ze 4000 jeho nedobrovolných cestujících, jich až sem dorazilo 2500. 1300 vězňům se podařilo uprchnout a dvě stě jich transport smrti nepřežilo.

                                                                                                                     Jiří Prokop

Žádné komentáře: