Tak se jmenuje sborník, který vychází jako soubor přednášek ze stejnojmenné konference, pořádané 25. května 2016 v Brně. Týká se denacifikačního odsunu Němců z Československa, ke kterému došlo na základě rozhodnutí vítězných mocností z druhé světové války. Pro Čechy znamenal odsun rozuzlení dávných i nedávných problémů a excesů a základ stability poválečného uspořádání Střední Evropy. Část odsunutých Němců však označila odsun jako bezpráví, katastrofu, zločin všech zločinů.
Je pozoruhodné, jak po roce 1989
téma odsunu ožilo. Dříve bylo jak v Německé spolkové
republice, tak v Rakousku „tabu“, nemluvilo se o něm, s výjimkou
spolků vysídlenců. Bylo to téma nepohodlné, trapně spojené s
nacismem. Věřilo se, že potichu zmizí ze světa vůbec. Paradoxně
však konec „studené války“ a sjednocování Evropy jako by
probudilo démony minulosti. Objevila se „změna paradigmatu“.
Leckoho ze spolku odsunutých Němců dnes láká nová příležitost
přehodnotit to, co se skutečně stalo, a proměnit se z
obžalovaného v žalobce. Chtěl by trestat údajné „ zločiny
druhé strany“. O svých vlastních si nepamatuje nic. Zato
požaduje nápravu všech křivd a odškodnění ztrát, které ho
postihly. Je s podivem, že takový revanšismus získává vliv a
podporu i na nejvyšších místech. Je možno zapomenout, že šlo
o krutou hrozbu bezprostřední politické, duchovní i fyzické
likvidace českého národa, a že se na ní Němci českého
pohraničí ve své většině účinně podíleli? Početní síla
skupiny obyvatel, která byla po staletí součástí českých zemí,
a přece se se dala do služeb militantního mocného souseda,
způsobila nezhojitelné trauma.
Posláním
sborníku je oživit historické znalosti a zkušenosti starších
generací, doplnit znalosti historie u generací mladších. Bez
historické paměti nelze odpovědně hájit zájmy národa, jeho
státnost, jeho kulturní identitu, úroveň a kvalitu jeho života.
V posledních letech si uvědomujeme stále častěji, jak neúplné
a povrchní jsou znalosti historie vlastního národa ve veřejném
prostoru.
Nedostatečná
informovanost se projevuje i na vedoucích místech, na kterých
bychom ji nečekali.
Jen zdánlivě
korektní je vytrhávat historické děje ze souvislostí, kterými
jsou podmíněny. A přece se s tím setkáváme i v projevech
některých našich ministrů. Slyšeli jsme od nich, že odsun
německé menšiny z našeho území bylo bezpráví. Jenomže, a
tato námitka je na místě: Idea odsunu vznikla v době války a
jako reakce na válku. Válka není bezpráví? Válka je právo?
Zamlčuje se, že
v německém prostředí byla válka dlouhodobě glorifikována.
Národ byl veden k přesvědčení, že dík válce si získá
nesmrtelné hrdinství, porazí sousední národy a dobude nový
životní prostor. Rozšíří se až do vzdálených končin. Takové
války, projevy německé agrese a expanze, vypukly ve 20. století
dvě. Přinesly lidstvu nezměrné ztráty. Právem nebo neprávem?
Ve válce nebojují
jedinci, ale národy. Němci, Francouzi, Angličané, Američané,
Rusové. Nepřátelé i spojenci jsou kolektivy, jedinec tu nehraje
žádnou roli. Vzpomeňte si na E. M. Remarqua a jeho protiválečný
román. V den, kdy padl sympatický hrdina, podalo vrchní velení
armády hlášení, které se stalo názvem díla: „Na západní
frontě klid.“ Existuje kolektivní boj armád, kolektivní
vítězství, kolektivní porážka, tedy i kolektivní vina. Tou
vinou se v této souvislosti nemyslí nic jiného než příslušnost
k nepřátelskému kolektivu, nikoli nějaký přečin ve smyslu
trestně právním. Ostatně za války vládne jiné právo než v
době míru.
První podnět k
vystěhování německé menšiny za druhé světové války vzešel
od anglických státníků. Již v květnu 1940 bylo v britských
vládních kruzích pro zahraniční politiku připraveno memorandum
o stabilizaci poválečné Evropy. Bez ohledu na odsunové koncepce
české nebo polské emigrační vlády nebo na radikální názory
odbojových skupin u nich doma bylo pojednáno vysídlení (transfer)
několika milionů Němců, žijících jako menšina v neněmeckých
národních státech. V tom byla spatřována hlavní podmínka pro
zabezpečení míru v budoucnosti. Angličané (N. Chamberlain, W.
Churchill) měli své zkušenosti, protože po první světové válce
přestěhovali Řeky z maloasijského pobřeží, které bylo od
starověku řecké, na ostrovy v Egejském moři. Na pobřeží
naopak přestěhovali Turky z ostrovů. Kdo se mohl ptát po jaké
vině? Přestěhování obou národností se dálo pod heslem míru a
předcházení rozbrojům.
V naší západní
emigraci za druhé světové války dozrávala myšlenka odsunu v
letech 1941-42. V domácím odboji byla přijata dříve. Každá
brutalita německých okupantů ji radikalizovala, např. 17.
listopad 1939. Bezvýhradný souhlas po iniciativě anglické
projevili jak sovětští tak američtí vůdcové. Oba roku 1943.
Roosevelt tehdy prohlásil: „To, co vyvolalo takovou katastrofu,
jakou způsobil světu „Mnichov“, musí být odstraněno
definitivně a jednou provždy.“
Diskuse o odsunu
Němců z našeho území vázne na tom, že se vychází z mírových
poměrů. Válkou podmíněný předchozí kontext se zamlčuje, a
tak se dospívá až k neuvěřitelnému závěru, že ten či onen
člověk byl odsunut ze svého domova jen proto, že byl Němec.
Přirozeně nepadne jediná zmínka o tom, že se tehdy hledal
způsob, jak zabránit opakování neblahé historie: Co dělat, aby
německé menšiny už nebylo možno využít k účinnému rozbíjení
většinového státu.
Diskutujícím by
také nemělo uniknout, že se čeští Němci dopustili vlastizrady,
zřekli se československé státní příslušnosti a přijali
příslušnost říšskou, Velkoněmeckou. Opustili stát, jehož
byli občany, v nejvyšším nebezpečí, v době hitlerovské
vojenské invaze a okupace. Jejich rozbíječské, násilné i
ozbrojené nepřátelské akce proti Čechům dokonce okupaci
předcházely. Po zřízení protektorátu v okupované zemi pak
čeští Němci těžili z toho, že patří k okupantům a mají
jejich privilegia.
Prezident Edvard
Beneš za války v exilu uvažoval zpočátku o odsunu pouze
omezeného počtu vyhlášených rozbíječů republiky, předních
henleinovských a nacistických funkcionářů a aktivistů. Domácí
odboj však postupně zaujímal stanovisko stále tvrdší. Už
dříve, ve 30. letech se Němci v našem pohraničí dopouštěli
násilí na Češích. Zločinů postupně přibývalo. Po
„Mnichovu“ (1938) pak muselo mnoho Čechů své domovy
v pohraničí opustit. Museli hledat nouzové přístřeší ve
vnitrozemí. V nově zřízeném „protektorátu“ útlak
pokračoval. Během války přišlo o život 360.000 československých
občanů vinou německé hitlerovské agrese. A tak se stanoviska k
odsunu u všech odpůrců hitlerismu postupně sjednotila.
Představitelé vítězných mocností, náš domácí i zahraniční
odboj, všichni byli pro úplný odsun menšiny, která poskytla
Hitlerovi záminku k rozpoutání války. Nejvyšší představitelé
vítězných mocností, Spojených států, Velké Británie a
Sovětského svazu, „Velká trojka“, podepsali 2. 8.1945 v
Postupimi dohodu o uspořádání poměrů po válce, v míru.
Smlouva obsahovala mimo jiné i rozhodnutí o vysídlení německého
obyvatelstva z Polska, Československa a z Maďarska. Nebylo to
rozhodnutí prezidenta E. Beneše. Ten k němu mohl předložit jen
prováděcí nařízení (dekrety), platná na našem území.
Z odsunu byli
vyňati antifašisté, a to vyvrací stále opakovanou kritiku údajně
paušalizující koncepce „kolektivní viny“. Byli to emigranti z
bývalé Hitlerovy „Třetí Říše“, prvorepublikoví komunisté,
demokrati, humanisté. Místní samosprávné orgány rozhodovaly,
komu bude vydáno nebo vráceno potvrzení o československé státní
příslušnosti. Takových potvrzení bylo vydáno nemálo. Leckde i
na základě korupčních úplatků. Okresní správní komise a
antifašistické komise přezkoumávaly žádosti o uznání statusu
antifašisty. Vystavovaly osvědčení o státní spolehlivosti,
vracely žadatelům státní občanství, přihlížely k situaci
smíšeného manželství a k antifašistickému přesvědčení.
Někdy však odešli i takoví, kteří nemuseli, ať již proto, že
na dokazování antifašismu v jejich sociální pozici nebylo dost
času, ať proto, že nechtěli trhat rodinu, ať proto, že se
chtěli podílet na budování poválečného Německa.
A ještě jeden
moment, který bývá odpůrci odsunu vykládán falešně. Když
byla 8. května 1945 podepsána kapitulace, válka de lege skončila,
ale mír de facto ještě nenastal. Na jedné straně ozbrojené
nacistické bojůvky se nechtěly vzdát, na druhé straně někteří
jejich protivníci si s dosavadními utlačovateli chtěli vyřídit
účty podle starozákonního principu:“ Oko za oko, zub za zub.“
Byla to dohra války, mezihra mezi válkou a mírem, poznamenaná
doznívající atmosférou válečných hrůz a rozkladu. W.
Churchill počítal s takovým obdobím masakrů vůči německým
příslušníkům, když se po ukončení války a s návratem
předválečných poměrů octnou na cizím území, které předtím
násilím a terorem drželi ve své moci.
Stalo se někdy i
u nás, že v době, kdy ještě neexistovala konsolidovaná státní
správa, rozhodovali samozvaní uzurpátoři moci bez ohledu na
celostátní zákony právní a mravní. Ale taková je válka a
takové je poválečné období. „Běda těm, od nichž pohoršení
pochází“, praví se v Bibli. Není historicky korektní to
spojovat s organizovaným odsunem. Prezident Beneš takové excesy s
politováním a rozhodně veřejně odsoudil a pranýřoval. Jeho
ohrazení bylo publikováno a tyto excesy přestaly. A jen
nepřátelská propaganda si libuje v nadsazování, rozmnožování
a zveličování nebo dokonce vymýšlení případů poválečného
účtování Čechů s Němci. Sem patří např. stále přetřásané
případy jako Ústí n. L. nebo Brno-Pohořelice. Objektivní
definitivní výsledky šetření jsou napadány. A vůbec není
korektní, aby členové vlády zaujímali očividně protičeské
postoje, podporovali revanšismus a zpochybňovali výsledky druhé
světové války.
Jednotliví autoři
příspěvků ve sborníku dokládají historická fakta a zkušenosti
o tom, jak Němci, kteří jako menšina žili v Československu,
podobně jako v Polsku a Maďarsku a v jiných zemích, byli z
rozhodnutí vítězných mocností po druhé světové válce
odsunuti. Byli převezeni do své mateřské, německé říše.
Připomínají, že hlavním důvodem odsunu bylo vyloučit pro
budoucnost jejich zneužití jako menšiny pro rozbíječské válečné
cíle. Faktem ovšem je, že na rozdíl od vysídlenců z jiných
zemí, mnozí vysídlenci od nás zaujali k celé akci ostentativně
negativní stanovisko. Popřeli i jeho zdůvodnění. Popřeli
spoluzodpovědnost za rozbití Československa v letech 1938-39 i za
válečné útrapy jeho obyvatel po celou dobu války až do
osvobození v květnu 1945. Založili krajanské spolky a nadace a
zkonstruovali ideologii o nespravedlivém obvinění. Prožité
dějiny přepisovali tak, že se sami octli v roli nikoli viníků,
ale obětí. Žádali omluvu, právo na vlast, na návrat, na
všemožné náhrady, rehabilitace a satisfakce. Zamlčeli ovšem, že
za války byli zahrnuti obdivem a slávou za své zásluhy a podporu
nacistické politiky proti ČSR. Konrád Henlein v březnu 1941 ve
Vídni řekl: „V několika letech se podařilo ohrozit vnitřní
stabilitu Československa tak důkladně a přivést vnitřní poměry
do takového zmatku, že Československo dozrálo k likvidaci. K tomu
všemu mohlo dojít jen proto, že všichni sudetští Němci se
stali nacionálními socialisty.“ Někteří byli za rozbíječské
zásluhy se všemi poctami vyznamenáni, byli odměněni medailemi od
samého Adolfa Hitlera. Odměněných bylo 1,162.617 českých Němců.
S rodinnými příslušníky tedy velká většina tehdejší německé
menšiny u nás.
Sborník přirozeně
poskytuje právní i historické podklady a argumenty a vyvrací
stále dokola opakované nepravdy kolem odsunu, kolem tzv.
prezidentských dekretů a protiněmeckých činů. Současné
propagandistické akce odsunutých Němců se organizují pod heslem
Smíření. Jistě, dovedli bychom se smířit, dovedli bychom se ze
smíření radovat a těšit. Ale muselo by to být skutečné
smíření, nikoli jenom nepravdivý název pro opuštění vlastního
stanoviska a převzetí stanoviska druhé strany. Ano, Češi jsou
ochotni se smířit, ale nesmí to být v rozporu s historickou
pravdou, s historickou pamětí národa, nesmí to ohrožovat národní
zájmy, státnost, identitu a kulturní dědictví. Na Němcích je
přijmout bez restrikcí stav, který byl po druhé světové válce
vítěznými mocnostmi usnesen a realizován. Smíření nemůže
znamenat přijetí protičeské a velkoněmecké politické koncepce
Wenzela Jaksche, který protestoval proti zrušení mnichovské
smlouvy dokonce u tehdy ještě válčících velmocí. Politika a
ideologa, který po skončení války přešel od dřívějších
polemik s prezidentem republiky k nenávistné a nepřestajné
nepřátelské kampani proti Československu a prosazoval ji jako
vedoucí činitel především v programech a v působení
krajanských spolků vysídlenců. Zrušení „mnichovského“
diktátu a obnova „předmnichovského“ Československa, která
byla cílem domácího i zahraničního odboje za druhé světové
války, mu byla nepřijatelná. S takovou koncepcí se věru smiřovat
nemůžeme.
Prezident Edvard
Beneš, který všechny své síly věnoval za války obnově státu,
zničeného německým fašismem, řekl tehdy na adresu odsunu: „Tím
rozchodem zabráníme neslýchanému masakru mezi oběma národy. Jen
tak můžeme a musíme jednou – až na dnešní bolest zapomeneme –
se zase jako sousedé sejít a každý ve svém novém domově bez
hořkosti a v míru žíti dále odděleně, jeden vedle druhého.“
A to byl hlavní
cíl konference a to je poslání i uvedeného sborníku: hledat
cestu k spravedlivému smíření a k demokratickému soužití v
Evropě, která při své integraci bude plně respektovat
svrchovanost, samostatnost a rovná práva i malých národů.
PhDr. Stanislava Kučerová
Pozn. redakce: Sborník je
možno zakoupit např. v síti knihkupectví Kosmas, anebo na internetu.